Upprörd, ledsen och förbannad

Idag vid fikat så satt en utav mina jobbarkompisar och frågade ut en annan om hennes tid i Colombia (hon kommer därifrån). Hon berättade som vanligt glatt tills det kom en fråga "Det måste vara jobbigt för dig att ha lämnat ditt hemland". Man såg i ansiktet att detta gjorde våran kompis ledsen. Hon blev väldigt ledsen. Det var nära att även jag skulle börja gråta.

Där sitter en utav dom gladaste människor man mött. en som kramar en varje morgon, kysser en på kinden, ler varje gång hon ser en. En helt underbar arbetskompis. En kvinna som var tvungen att lämna sitt hemland för att regeringen samarbetar med gerillagrupper och knarklangare. En regering som inte bryr sig om oskyldiga och som tar folkets pengar. En regering som jag bara trodde fanns i filmer.

Hon var tvungen att lämna sin familj för att ta med mannen och barnen till ett land som hon säkert aldrig hört talats om. Hon lämnade sitt hus och sitt välbetalda jobb för en liten lägenhet, bidrag och lågavlönat arbete på ett äbo.
Kvar blev soliga dagar, varma hav, glad musik och massvis av vänner, och hon kom till ett kallt land, där ingen kramar varandra på morgonen, ingen pratar med okända på bussen.

Jag är så förbannad på regeringen, på fördomar och på mig själv. Jag sitter och klagar över mina problem; "ah, jag vill inte vara singel", "vad jobbigt, jag har fyra tentor på fem veckor", "fan vad hemskt att måsta jobba. Jag får mat, boende, tvättning m.m. gratis. Jag har allt jag kan önska mig. Plus att genom att jobba får jag massor av pengar som jag kan använda på bara mig själv." 

FY FAN ERIKA. Sluta vara så jävla bortskämd.  Det finns dom som har det värre, så jävla mycket värre. Du behöver inte ens leta länge, kolla bara på några av dina älskade vänner.

ALLA ni som går igenom eller har gått igenom svåra saker, jag beundrar verkligen er. Ni är så jävla starka! Förhoppningsvis kommer ni få bli lika lyckliga som ni förtjänar:)

Kram!

Kommentarer
Postat av: bella

Det behöver inte vara så att det som folk "utanför" tycker verkar jobbigt är värre än någon som uppfattas som "lätt". Det är individuellt vad man tycker är jobbigt. Finns dom som mår piss och pina bara av att måsta vara bland folk m.m... medans vi tycker det är lätt som en plätt. Så det är svårt att säga vilka problem som är riktiga. Annars håller jag med, det finns alltid folk som har det jävligare än en själv. Man vill gärna tycka synd om sig själv.. Det är mänskligt! sånna är vi. Men det är verkligen nyttigt att se allt det vi faktiskt har också! Och försöka koncentrera sig på det man har och är glad över. Tänka igenom det helst varje dag vad man är glad över, vem man är tacksam över att ha osv.

2007-07-10 @ 21:10:38
Postat av: bella

ja men sånt är ju bara ett tecken på att man har det gott ställt. för man måste ju få ha nåt att klaga på. saker och ting kan ju alltid bli bättre, vilket vi är mycket medvetna om. lite sämre med att förstå hur mycket sämre det verkligen hade kunnat vara. Jag tycker också att jobba är skit, man förlorar så mycket fritid att umgås med folk man tycker om. Men å andra sidan ska man vara tacksam att man har ett jobb. för det finns dom som inte har det och vill ha ett. Bara man är medveten om det så tycker jag det är okej att klaga av sig. :)

2007-07-10 @ 22:58:15
Postat av: bella

Bra att du är medveten av det iaf :) Sen har du all rätt att klaga ändå, iaf inför mig hehe. Det är mänskligt som sagt.. så länge man kommer över det förr eller senare and keep on moving ;) Jaha, vad gör det! det är helgen efter nu i helgen jag vill ha dig! snälla. jag har sagt att jag fixar spriten till både dig och sofi. ;)

2007-07-11 @ 13:17:10
Postat av: Anonym

sofi skulle då sjukskriva sig för min/våran skull :P men jaja, suit yourself! Näe det har jag inte. för du har inte sagt det ...:P

2007-07-11 @ 23:40:42
Postat av: bella

meeh blir ledsen ju, du har bara blivit vän med sofi inte mig :/

2007-07-12 @ 06:32:20
Postat av: bella

okej tur för dig alltså:P

2007-07-13 @ 14:47:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0